21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, nazywany również Dniem Kolorowej Skarpetki. Dlatego też nasi Uczniowie wykonali prace plastyczne – kolorowe skarpetki.
Każdy z nas zdobywa wiedzę poprzez zmysły. Dziecko poznaje świat za pomocą zmysłów – eksploruje otoczenie poprzez wrażenia wzrokowe, węchowe, dotykowe, smakowe i słuchowe. Dlatego mamy oczy – by widzieć, uszy – by słyszeć, język – by poczuć smak.
Układ sensoryczny każdego człowieka jest inny, dlatego każdy z nas może różnie reagować na te same bodźce, np. jedni lubią głośną muzykę, inni wolą spędzać czas w ciszy.
Każde nasze doświadczenie, każda codzienna czynność, którą wykonujemy – angażuje kilka zmysłów jednocześnie. Większość ludzi radzi sobie z tym bez problemu, jednak są osoby, u których nadmiar bodźców może powodować nadmierne pobudzenie lub przytłoczenie. Z drugiej strony – możemy spotkać również osoby, u których jeden ze zmysłów nie funkcjonuje prawidłowo. Wówczas inne zmysły starają się wyrównać to zaburzenie, np. osoba ze słabszym wzrokiem może mieć lepszy słuch.
Świat zmysłów – przełamywanie barier – pod takim tytułem minął cały tydzień zapoczątkowany Dniem Kolorowej Skarpetki. w naszej szkole. Nauczyciele rozmawiali z dziećmi o zmysłach, o ich zaburzeniach. A uczniowie mieli okazję sprawdzić jak radzą sobie z rozpoznawaniem różnych bodźców za pomocą swoich zmysłów – poznali alfabet Braille'a, próbowali rozpoznać różne zapachy angażując od tego tylko zmysł węchu, grali w memory dotykowe (musieli polegać tylko na zmyśle dotyku bez możliwości wykorzystania w grze wzroku).
Uczniowie wszystkich klas z zainteresowaniem słuchali informacji przekazywanych przez nauczycieli i chętnie brali udział w przygotowanych grach i zabawach.
Opracowanie: mgr Wioletta Kramarz-Pikul,
mgr Lucyna Mazur,
mgr Dominika Olender,
mgr Anna Skowrońska,
mgr Maryla Szajor,
mgr Kamila Wójcik,
mgr Beata Kachny